نصب و راه اندازی شبکه

نحوه نصب و راه اندازی شبکه و آشنایی با مفاهیم پایه شبکه

نصب و راه اندازی شبکه

نحوه نصب و راه اندازی شبکه و آشنایی با مفاهیم پایه شبکه

سلام خوش آمدید. ما در این شما را با نحوه نصب و راه اندازی شبکه آشنا خواهیم کرد و همچنین مقالات مفاهیم پایه شبکه را در اختیار شما قرار می دهیم و همچنین به معرفی انواع سرور و مقایسه سرور ها ، انواع استوریج و مقایسه استوریج ها ، انواع روتر و مقایسه روتر ها ، انواع فایروال و مقایسه فایروال ها می پردازیم.

طبقه بندی موضوعی

۷ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

object level storage

مفهوم object level storage در سال 1996 توسط دانشگاه Carnegie Mellon در آزمایشگاه Paraller DATA مطرح گردید. مفهوم دیگری که در آن زمان مطرح شد این بود که بتوانیم با دیتاها بصورت flexible و به شکل object آنها را نوشت و خواند.
یکی ازمفاهیم این گونه استوریج ها جداسازی آنها از لایه مدیرت و توصیف های دیتا از خود دیتا می باشد این امر به مدیریت بهتر بر روی داده ها بسیار کمک می کند.objstorage بطور مستقیم با سیستم عامل (os ) کار نمی کنند. این تعامل یعنی ارتباط سیستم عامل با استوریج از طریق یک API رخ می دهد. این API تمام ارتباط ها با LUN Mapping وتمام توپولوژی های استوریج های تحت شبکه را برای ما آسان می کند. به عبارت بهتر واسط کاربری ما با انواع توپولوژی های استوریج ها تحت شبکه می شود که باعث مدیریت بهتر ما بر این منابع می شود. همچنین بطور چشمگیری باعث کاهش حملات به سطح شبکه استوریج ما می شود زیرا تنها لایه ای که از پروتکل های http,https استفاده می کند ،لایه API مدیریتی است.
مزایای دیگر این گونه استوریج ها این است که دیتا بصورت کاملا FLAT و هموار تشکیل می شود و از ساختار سلسله مراتبی و درختی در این گونه استوریج ها خبری نیست که این باعث مقیاس پذیری وسیعتری آنها می شودکه به این خاصیت Scability می گویند.
خاصیت دیگر آنها که به Durability معروف هستند با عث می شود که از هر دیتا 3 بار کپی گردد که این داده ها در سیستم های مختلف پخش می شوند به عبارت بهتر هر دیتا به ساختار های کوچکتر تقسیم می شود و در بین سیستم های مختلف پخش می شود به این گونه سیستم ها distribute system گویند .پس عمل Repilacation نیز خود به خود و به صورت اتوماتیک در این گونه سیستم ها رخ می دهد.
از آنحایی که بسیاری از سیستم عامل ها بطور مستقیم با اعمال تغیرات اضافی و مداوم بر روی فایل های یک استوریج (مانند مسدود کردن سطح دسترسی و...) می توانند باعث آسیب رساندن به هارد دیسک شوند ،لایه مدیریتی که با API کار می کند می تواند از بروز چنین آسیب هایی جلوگیری کند و باعث صرفه جویی در هزینه های سازمان گردد.
نکته ای که باید به آن توجه داشت object storage ها برای Relational Database مناسب نیستند.

  • بردیا همتی
  • ۰
  • ۰

بررسی نسل جدید استوریج کنترلر های کمپانی HP


این کنترلرها در ۳ کلاس زیر به بازار عرضه میشود:

  1. ( S Class(Software RAID 
  2. (E Class(Essential RAID Controller
  3. (P Class(Performance RAID Controller

کنترلرهای کلاس S در تمام سرورهای نسل دهم به صورت پیش فرض تعبیه شده است و فقط از درایوهای ساتا با سرعت ۶ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی میکند.در زیر ریدهای پشتیبانی شده و تعداد درایو فیزیکی نشان داده شده.
RAID 0/1/5/10
14 Physical Drive
ضمنا تنها سیستم عامل ویندوز این کلاس را پشتیبانی میکند.

کنترلرهای کلاس E در تمام سرورهای نسل دهم به غیر از بلید سرورها به صورت آپشنال قابل خریداری و پشتیبانی است و درایو های SAS با سرعت ۱۲ گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی میکند.
ریدهای پشتیبانی شده 
RAID 0/1/5/10
240 Physical Drive
تمام پلتفرم ها با این کلاس سازگار بوده و از تکنولوژی امنیتی جدید اچ پی پشتیبانی خواهد کرد .

کنترلرهای کلاس P در تمام سرورهای نسل دهم به صورت آپشنال قابل خریداری و پشتیبانی است و درایوهای SAS با سرعت ۱۲ گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی میکند. ریدهای پشتیبانی شده
RAID 0/1/5/6/10/50/60/1 ADM/10ADM
240 Physical Drive
تمام پلتفرم ها با این کلاس سازگار بوده و از تکنولوژی امنیتی جدید اچ پی پشتیبانی خواهد کرد. این کنترلرها با کش عرضه خواهد شد و از نوع FBWC خواهند بود .


کنترلرهای جدید شرکت اچ پی ۶۵ درصد کارایی بهتر از جهت IOPS از کنترلرهای نسل قبل دارند و ۴۵ درصد مصرف انرژی کمتر را پیش بینی میکند . نکته جالب توجه در مورد این نسل از کنترلرها عملیاتی کردن هر دو مد HBA و RIAD به صورت همزمان میباشد.

ویژگی دیگر این نسل معرفی تکنولوژی  (Rapid Parity Initialization(RPI برای رید های ۵ و ۶ خواهد بود تا سرعت ساخت رید بالاتری را تجربه کنید.

منبع : فاراد سیستم


  • بردیا همتی
  • ۰
  • ۰

سرورها و سایتهایی که حاوی اطلاعات مهمی می باشند ، نیاز ویژه ای به برآوردن امنیت لازم جهت حفاظت از اطلاعاتشان دربرابر مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری دارند. در این راستا می توانند از سرویس پشتیبان گیری (Backup) استفاده کرده و آن را بر روی سرور خود راه اندازی کنند.

تعریف – دیتا سنتر بک آپ 

دیتا سنتر بک آپ ، فرایند پشتیبان گیری و آرشیو داده ها، برنامه های کاربردی و / یا زیرساخت های یک دیتا سنتر است.این فرایند علی رغم گسترده بودن شامل ابزارها و تکنیک های دستی و خودکار جهت ایجاد یک نمونه نسخه پشتیبان از اطلاعات و منابع مرکز داده می باشد.

دیتا سنتر بک آپ در درجه اول به عنوان بخشی از اقدامات بازیابی اختلالات دیتا سنتر شناخته می شود که منجر به تداوم بیزینس می شود. به طور معمول، دیتا سنتر بک آپ شامل موارد زیر است:

  • پشتیبان گیری از داده ها و آرشیو سیستم ها و گره ها (node) در سرتاسر مرکز داده
  • نصب و نگهداری منابع زیرساخت های سخت افزاری مانند سرورها، دسکتاپ و دستگاه های شبکه و / یا اتصالات اینترنت
  • پشتیبان گیری غیر تابعی از اجزای مرکز داده مانند پاور و منابع خنک کننده دیتا سنتر

داده ها و اپلیکیشن ها معمولا از طریق مرکز داده یا نرم افزار پشتیبان گیری حرفه ای به دیتا سنتر بک آپ دسترسی دارند همچنین داده های بک آپ گرفته شده را می توان در دیتا بک آپ یا در آف-سایت (off-site) ذخیره کرد .

 

 

تعریف – استوریج دیتا سنتر و بک آپ مدیریتی

ذخیره سازی و پشتیبان گیری مدیریتی

ذخیره سازی داده ها نیاز به رشد و توسعه نمایی دارد زیرا یک راه حل جامع مقیاس پذیر برای تهیه نسخه پشتیبان ، انجام ذخیره سازی، و حفاظت از داده های حیاتی ، به شمار می آید. با وجود اینکه ؛ پیاده سازی و مدیریت زیرساخت های ذخیره سازی جهت ایجاد نتاسب بین اپلیکیشن ها و انطباقات مورد نیاز ، می تواند بسیار وقت گیر و هزینه بر باشد ،برای سازمان های بزرگ لازم الاجرا هستند. باید توجه داشت که برون منبعی(outsource) ذخیره سازی و پشتیبان گیری به QTS نیاز دارند.

راه حل
مدیریت پشتیبان گیری مدیریتی به اشتراک گذاشته شده به صورت شخصی و ایمن، در شبکه خانگی قابل اجرا است و این قابلیت را دارد که ذخیره اطلاعات بر روی نوار یا دیسک با امکان گزارش دهی کامل ؛ انجام گیرد . این راه حل در صنعت پیشرو ذخیره سازی Tek و سخت افزار DataDomain با Symantec NetBackup و نرم افزار Aptare تعریف شده است.
SANهای مدیریتی سریع ، فایبر چنل های مطمئن و iSCSI SAN ، از جمله سرویس های ذخیره سازی الحاقی هستند که بین نیازهای بیزینس تعادل برقرار می کنند. این پلت فرم ها بر پایه ی EMC، CLARiiON، VNX،Brocade, Network Appliance and Cisco technologies تعریف شده اند.

مدیریت چرخش نوار (Tape Rotation) منابع ذخیره سازی داده ها  از یک محل آف-سایت (off-site) امن ؛ می باشد . به کار بردن QTS که قبل تر به آن اشاره شد با استفاده از یک صنعت پیشرو در سرویس های ذخیره سازی داده ، سهولت بیشتری پیدا می کند همچنین قابلیت هایی نظیر تحقق یافتن امنیت داده ها، صحت و درستی داده ها و بازیابی مطمئن آنها ؛ را ارائه می دهد.

از جمله ویژگی های برجسته QTS می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • مقیاس پذیر
  • مقرون به صرفه
  • دارا بودن سرویس های ذخیره سازی ایمن برای داده های حیاتی
  •  سازگاری با محیطهای مختلف
  • امکان دسترسی ایمن به داده ها در هر زمان ممکن

منبع : فاراد سیستم

  • بردیا همتی
  • ۰
  • ۰

مراکز داده

مراکز داده (دیتا سنترمتشکل از کامپیوتر های یک شبکه و ذخیره سازهایی است که سازمانها جهت مدیریت ، پردازش،ذخیره سازی و اشتراک داده ها در مقیاس بزرگ ، به آن نیاز دارند . یک سازمان معمولا متکی بر برنامه های کاربردی و داده های موجود در یک دیتا سنتر است. اهمیت این مسئله به قدری است که می توان عنوان کرد نقطه کانونی و حیاتی عملیات روزمره سازمان داده های موجود در دیتا سنتر می باشد.

لازم به ذکر است که دیتا سنتر یک مجموعه از عناصر است که به عنوان مخزن اصلی برای تمام تجهیزات IT، از جمله سرورها، استوریج ، سوئیچ های شبکه، روتر و فایروال، و همچنین کابلها و رک های فیزیکی استفاده می شود و یکی از کاربردهای ویژه آن سازماندهی اتصالات درونی منابع ؛می باشد. دیتا سنتر نیز مانند سایر تجهیزات شبکه باید دارای یک زیر ساخت مناسب، مانند توزیع برق و زیر سیستم های برق مکمل از جمله سوئیچینگ الکتریکی؛ برق اضطراری؛ ژنراتورهای پشتیبان گیری و غیره؛ تهویه و سیستم های مرکز داده، مانند اتاق کامپیوتر سیستم های تهویه مطبوع خنک کننده، و تأمین کننده کافی برای اتصالات حامل شبکه (مخابراتی) ، باشد. تمام این خواسته ها به یک وسیله فیزیکی با امنیت فیزیکی و فضای فیزیکی کافی برای کل مجموعه زیرساخت ها و تجهیزات نیاز دارد.


رده بندی دیتا سنتر

برخلاف باور عموم ، مراکز داده ها را با توجه به اندازه فیزیکی یا سبکشان رده بندی نمی شوند ، آنچه که عیان است این است که سازمان های کوچک نیز باید با در اختیار داشتن آرایه ای از سرورها و استوریج ها عملیات موفقیت آمیزی داشته باشند ، درمقابل سازمان های بزرگ که روزانه با حجم پردازشی بسیار زیاد روبرو هستند مانند آمازون ، گوگل،فیس بوک ؛ نیاز حیاتی به داشتن دیتا سنتر مناسب با زیرساخت بهینه خواهند داشت.

با این حال، رده بندی دیتا سنتر را می توان با سطوح مختلف از قابلیت اطمینان و یا انعطاف پذیری تعریف کرد. در سال 2005، مؤسسه ملی استاندارد آمریکا (ANSI) و انجمن صنعت ارتباطات (TIA)  ، استاندارد ANSI / TIA-942 را منتشر کردند، این استاندارد که با عنوان “استاندارد زیرساخت های مخابراتی برای مراکز داده” منتشر شد چهار رده از دستورالعمل های طراحی و پیاده سازی مرکز داده را تعریف کرد. دیتا سنتر موجود در رده های بالاتر از انعطاف پذیری، امنیت و قابلیت اطمینان بیشتری به نسبت رده های قبلی برخور دارند . به عنوان مثال دیتا سنتر رده 4 زیرساخت بیشتر و امنیت بالاتری به نسبت دیتاسنتر رده 1 ارائه می دهد.

ادغام و یکپارچگی دیتا سنتر

یکپارچگی دیتا سنتر : هیچ محدودیتی در تعداد دیتا سنترهای استفاده شده توسط سازمان ها وجود ندارد به عنوان مثال اکثر سازمان های مدرن ممکن است از دو یا چند دیتا سنتر در مکان های مختلف استفاده کنند که این امر انعطاف پذیری بیشتر ، عملکرد بهینه برنامه ها و زمان تاخیر کمتر را منجر می شود. یک سازمان با دیتا سنترهای متعدد ترجیح می دهد که تعداد مکان ها را به منظور به حداقل رساندن هزینه های عملیاتی IT ، کاهش دهد و دیتاسنتر های یکپارچه و جامع را جایگزین کند.

ادغام دیتا سنتر (ِData center collocation) : از جمله راهکارهای دیگری که امروزه برای شبکه های بزرگ حائز اهمیت است ادغام دیتا سنتر است . ادغام دیتا سنتر این امکان را فراهم می کند که با اجاره کردن فضای سرور و تهیه سخت افزارهای مورد نیاز  به اپراتورهای دیتا سنتر دسترسی داشت. این راهکار یک گزینه بسیار جذاب برای سازمان هایی است که توجه خاصی به پایین بودن هزینه های مربوط  راه اندازی دیتا سنتر دارند.

خوشبختانه امروزه ، مدیران collocation اختیارات مشتریان خود را توسعه داده اند و امکان مدیریت جامع و دسترسی به فضای کلود را برای آنها فراهم کرده اند.

 

طراحی دیتا سنتر

اگر چه تقریبا استفاده از هر فضای مناسب به عنوان یک “مرکز داده ” امکان پذیر است اما طراحی و پیاده سازی یک مرکز داده نیاز به بررسی دقیق دارد. فراتر از مسائل اساسی هزینه و مالیات، محل موردنظر برای مرکز داده براساس بسیاری از معیارها از جمله موقعیت جغرافیایی، ثبات لرزه و آب وهوا، دسترسی به جاده ها و فرودگاه ها، دسترسی به انرژی و ارتباطات از راه دور و حتی محیط سیاسی حاکم ؛ انتخاب می شود. بعد از تعیین محل امن ، معماری مرکز داده را می توان با توجه به زیرساخت های مکانیکی و الکتریکی، همچنین ترکیب تجهیزات آی تی طراحی کرد.

سودمندی و مصرف انرژی

طراحی دیتا سنتر اهمیت بهره وری انرژی را نیز تشخیص می دهد. یک مرکز داده ساده ممکن است تنها چند کیلو وات انرژی نیاز داشته باشد ، اما نصب و راه اندازی مرکز داده در مقیاس بزرگتر می تواند ده ها مگاوات و یا بیشتر انرژی نیاز داشته باشد. امروزه، مرکز داده هایی تحت عنوان مرکزداده سبز طراحی شده و در حال رشد است که اثرات زیست محیطی را از طریق استفاده از مصالح ساختمانی-انتشار کم، مبدل های کاتالیزوری و فن آوری انرژی جایگزین، به حداقل می رساند.

سازمان ها اغلب ، بهره وری انرژی مرکز داده را از طریق معیاری تحت عنوان کارایی مصرف نیرو (PUE)، می سنجند که نشان دهنده نسبت کل قدرت ورودی مرکز داده به قدرت مورد استفاده توسط تجهیزات آی تی است . با این حال، ظهور و پیشرفت مجازی سازی اجازه داده است تا استفاده از تجهیزات IT بسیار سازنده تر باشد که بهره وری بسیار بالاتر، مصرف انرژی پایین تر و کاهش هزینه های انرژی را نتیجه می دهد.

مدیریت ونظارت زیرساخت های مرکز داده ها

دیتا سنترهای مدرن استفاده گسترده ای از نرم افزار نظارت و مدیریت دارند. این نرم افزار مانند ابزار مدیریت زیرساخت های مراکز داده عمل می کند و امکاناتی را در اختیار مدیران IT قرار می دهد ، از جمله این قابلیت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اجازه دسترسی از راه دور جهت نظارت بر تاسیسات و تجهیزات دیتا سنتر
  • اندازه گیری عملکرد دیتا سنتر
  • تشخیص به موقع خرابی دیتا سنتر و پیاده سازی یک آرایه وسیع از اقدامات اصلاحی

باید توجه داشته باشیم که تمام قابلیت های فوق الذکر بدون ورود فیزیکی به اتاق مرکز داده نیز قابل انجام است.

رشد مجازی سازی به عنوان یکی دیگر از ابعاد مهم مدیریت زیرساخت های مراکز داده اضافه شده است. مجازی سازی در حال حاضر سرورها، شبکه و استوریج ها را پشتیبانی می کند و این اجازه را به مدیران شبکه می دهد که تمام منابع محاسباتی خود را بدون توجه به مکان فیزیکی ، سازمان دهی کنند ، همچنین این امکان وجود دارد که در صورت نیاز به استفاده مجدد از آنها ، تمام منابع بازیابی شوند. تمام این قابلیت ها از طریق نرم افزار مدیریتی ، قابلیت پیاده سازی را خواهند داشت.

مراکز داده و کلود

پیاده سازی مراکز داده ابری با سرعت بسیار زیادی در حال رشد است ،و منجر به ایجاد بستر مجازی سازی برای اضافه کردن یک سطح اتوماسیون، می شود. هدف این است که به کاربران اجازه داده شود تا بدون مداخله مدیران IT ، کارهای سنگین  خود را انجام داده و سایر منابع محاسباتی را بر حسب نیاز مدیریت کنند.

در مراکز داده ها ارتباط با ارائه دهنده کلود عمومی امکان پذیر است. پلتفرم هایی مانند مایکروسافت Azure  به استفاده ترکیبی از مراکز داده های محلی با Azure و یا سایر منابع کلود عمومی تاکید دارند. نباید این نکته را فراموش کرد که نتیجه کار از بین بردن مراکز داده نیست، بلکه، ایجاد یک محیط پویا است که این قابلیت را در اختیار سازمان ها قرار می دهد که حجم انبوه کارهای خود را به صورت محلی و یا در کلود(ابر) اجرا کنند و یا از یک کلود به کلود مطلوب دیگر انتقال دهند.

 

منبع : فاراد سیستم

  • بردیا همتی
  • ۰
  • ۰

مجازی سازی دیتا سنتر (مرکز داده)

مجازی سازی مرکز داده امروزه کانون توجه سازمانهای بزرگ و مراکز دولتی می باشد چرا که می تواند هزینه های مربوط به امکانات،انرژی،سرمایش وسخت افزار را کاهش دهد همچنین مدیریت و نگهداری آن را ساده تر نماید.


مزایای یک مرکز داده مجازی سازی شده

در زمینه کنترل دما و توسعه سیستم های سرمایشی دیتا سنتر ، هرینه های کلانی صرف می شود در حالی که مشکل تولید گرما از تجهیزات می باشد بنابراین هر چقدر سرور کمتری داشته باشیم گرمای کمتری در دیتا سنتر تولید می شود . با استفاده از مجازی سازی می توان سرورها و ماشین های مورد نیاز را بر روی یک سرورراه اندازی کرد ، از این طریق تعداد سرور های فیزیکی کاسته و به طبع گرمایش کمتری تولید می شود. در ادامه به برخی از مزایای برجسته مجازی سازی دیتا سنتر اشاره شده است:

  • هزینه کمتر: بیشترین هزینه مشهود در یک دیتا سنتر را تهیه سخت افزار شامل می شود که با استفاده از مجازی سازی و به اشتراک گذاشتن منابع سخت افزاری نیاز به خرید تجهیزات کمتر می شود . مجازی سازی منجر می شود که خرابی کمتر و نگهداری ساده تر شود همچنین انرژی به صورت کاملا بهینه مصرف شود لذا در طول زمان متوجه کاهش چشمگیر هزینه ها خواهیم بود.
  • نقل و انتقال آسان: اگر یک سرور فیزیکی دچار خرابی شود برگرداندن آن به وجود بک آپ از سرور بستگی دارد و مستلزم صرف زمان زیادی می باشد اما یک ماشین مجازی با چندین کلیک و در عرض چند دقیقه قابل بازیابی است . این امر با استفاده از ابزارهای پشتیبان گیر مانند veeam انجام می شود.
  •  پشتیبان گیری آسان: نه تنها از کل سرور بلکه از ماشین های مجازی نیز می توان نسخه پشتیبان را با سرعت بسیار زیاد تهیه کرد . ذکر این نکته الزامی است که زمان انجام عملیات پشتیبان گیری کمتر از زمان بوت شدن یک سرور فیزیکی است.

از دیگر مزایای مجازی سازی دیتا سنتر می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • فراهم آوردن محیط تست و آنالیز سناریو های مختلف با کمترین ریسک در شبکه
  •  عدم وابستگی به سخت افزار یا نرم افزار خاص
  •  بازیابی کاراتر بعد از خرابی
  •  دارا بودن یک ماشین اختصاصی برای هر سرویس
  •  محیط زیستی سبزتر
  •  سهولت در امر انتقال به فضای ابری
  • بردیا همتی
  • ۰
  • ۰

این متن دومین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

زکات علم، نشر آن است. هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.

همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. در بعد کسب و کار نیز، روز به روز بر تعداد شرکت هایی که اطلاع رسانی محصولات، خدمات و رویدادهای خود را از طریق بلاگ انجام می دهند افزوده می شود.

  • بردیا همتی
  • ۰
  • ۰

این متن اولین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

مرد خردمند هنر پیشه را، عمر دو بایست در این روزگار، تا به یکی تجربه اندوختن، با دگری تجربه بردن به کار!

اگر همه ما تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهیم همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیم های درست تر، استفاده بهتری از وقت و عمر خود داشته باشند.

همچنین گاهی هدف از نوشتن ترویج نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده یا ابراز احساسات و عواطف اوست. برخی هم انتشار نظرات خود را فرصتی برای نقد و ارزیابی آن می دانند. البته بدیهی است کسانی که دیدگاه های خود را در قالب هنر بیان می کنند، تاثیر بیشتری بر محیط پیرامون خود می گذارند.

  • بردیا همتی